9e week

9e week van 29 juni t/m 5 juli.

Zondag 29 juni.

Alweer vroeg uit bed, de warmte blijft altijd erg hangen in de trucks, dan sta je vanzelf wel op tijd op, hihihi. Lekker ontbijten, het belangrijkste eigenlijk van de dag, en om 10.00 uur staan we allemaal startklaar, we hebben via onze gids Benny ’n busje met chauffeur geregeld voor Y1200,- voor de hele dag, even na 10.00 uur komt hij aanrijden, en gaan we op weg naar “De Muur”, het is ’n klein uurtje rijden, het is imposant als we hem in het oog krijgen. We lopen na aankomst ’n stukje omhoog langs allemaal hele leuke kraampjes waar van alles en nog wat word verkocht aan souvenirs en fruit. We kopen er noten appels, bananen, gedroogde kiwi, super lekker allemaal. Dan kopen we tickets voor de kabelbaan (Y100,- pp), en gaan dan regelrecht op weg naar “De Muur”. Daar aangekomen ging er meteen ’n muziek kapel spelen, heel leuk welkom, het was ’n Zwitsers orkest die daar begon te spelen, heel leuk. Dan de muur opgelopen, bijzonder indrukwekkend vond ik het weer, trouwens de anderen ook. Daarna weer naar beneden, en we gaan met het busje naar Summer Palace van de Emperor, was ook Y30,- pp, en daar heerlijk rond gelopen, langs het meer waar de keizer dikwijls verbleef. En wat ’n schilderstukken hingen er overal, en wat ’n prachtige natuur. Het was er vrij druk, het is zondag hè, dan gaan de mensen van Beijing er ook relaxen. Veel jongeren willen op de foto met ons, dat was in 1992 ook al zo, dus er zijn heel wat kiekjes overal in China te vinden van ons. Daarna met de Metro terug naar het hotel en de trucks, Even wasgoed ophalen bij de Laundry service, en dan weer naar de Chinees, beetje eentonig misschien, maar ik(we) hebben weinig andere keus, en fastfood zien we niet zo zitten, trouwens het verveelt ons niks, dat Chinees eten. Na het eten weer terug naar de trucks/hotel, nog even buiten zitten, en dan gaan we opruimen, morgen staan we bijtijds op, we vertrekken weer uit Beijing, rusteloos als we zijn. Er is ’n tijd van komen, en ook een van gaan. 23.00 uur gaan de luikjes weer dicht.




Maandag 30 juni, 569 km.

Vanmorgen werkelijk vroeg op, 5.30 uur stond ik er al naast. Even douchen, alles in orde maken voor vertrek, dat is ook altijd ’n heel gedoe, de truck cabine halen we avonds altijd leeg, je moet van de gelegenheid geen dief maken zeg ik maar zo. Dus dat moet dan ook weer allemaal ingeruimd worden. Daarna ontbijt met Ad en Gerrit, en dan is het weer tijd om verder te gaan. We nemen afscheid van de mensen die ons zijn komen opzoeken, en die ook weer terug vliegen, komende dagen, en  om 7.45 uur rijden we weg uit Beijing, het loopt allemaal vrij vlotjes, niet echt veel file uitgaand. Wat opvalt is dat er ontzettend veel dikke auto’s rijden, VW, Mercedes, Audi, Toyota, Buick,en bijna geen oud materiaal hoor, zou je niet verwachten. En heel veel brommertjes, alles elektrisch, je hoort ze haast niet aankomen, is wel eens lastig. We gaan via de snelweg richting zuiden, ’n prachtige 3-baans weg, zou je niet verwachten hier, maar de Chinezen hebben het goed voor elkaar. Er moet wel diverse keren tol worden betaald, maar we schieten wel lekker op zo. We wisselen nog van sturen, is wel zo prettig, kan je ook lekker van je af kijken als je er eens naast zit, als je niet soms in slaap valt, wat ik paar keer had! (Zat er naast hoor op dat moment!! ) Je ziet hier ook autotransporters waar ze de auto’s boven op 2 naast elkaar kunnen zetten, en dan 7 lang, dus boven 14 auto’s en beneden 6, dus 20 nemen ze er mee.Heel apart zo’n roadtrain. Om 17.15 uur rijden we Pingyao binnen via ’n schitterende boulevard. Het is ’n heel oude om muurde stad, die gaan we morgen bekijken. Het is inmiddels wat donker geworden, zal wel op regen uitdraaien. We vinden ’n grote parking wat bij het hotel hoort, kost Y50,- per truck per nacht, dat doen we dus, en daarna gaan we naar ’n restaurantje, eten er kip, porc, rijst, groente, gebakken champignons, we zijn met z’n vijven nu, + de gids erbij, en we eten ruim voldoende, voor Y124,-, helemaal te gek, €15,- en super lekker. Dan begint het wat te regenen, we lopen naar de trucks, het is wat opgefrist, kunnen dus lekker buiten zitten, koffie, en dan ga ik weer aan de website beginnen, gaat nu helemaal top. Morgen weer verder.


Dinsdag 1 Juli.

Zoals gewoonlijk weer op tijd op, vandaag ’n bijzondere dag voor Gerrit, die word vandaag 65 jaar, de derde die op deze reis deze leeftijd mag bereiken. wel apart eigenlijk. Bij het ontbijt word er stevig gezongen, dat hoort erbij hè! Daarna is het opruimen, en om 10.00 uur staat gids Danny weer bij ons, we rijden met ’n elektrisch karretje naar de stad, kostte Y100,- we kregen er ’n uitgebreide rondrit bij, dus we wisten meteen wat er zoal te zien was. Daarna gaan we rondlopen in de hele oude stad, is hartstikke leuk. Heel veel shops, veel handgemaakte dingen, beelden, van hout, yak-been(langharige koe uit de Himalaya), jammer dat het wat begon te regenen, maar was gelukkig niet van lange duur. Daarna gaan we weer met zo’n elec. karretje naar het Centraal Station, daar in de buurt is het nieuwe centrum, halen er gebak voor Gerrit z’n verjaardag, en gaan dan bij de trucks koffie met gebak eten. Hoort er toch bij hè!! Daarna lopen Gerrit en ik nog even naar de oude stad, was leuk om dat nog even te bekijken. De anderen gingen even andere dingen doen.Rond 18.00 uur is het verzamelen bij de trucks, en gaan we naar hetzelfde restaurantje eten als gisteravond, was ons prima bevallen. Uiteraard Chinees!! Terwijl we daar zitten te eten barst er ’n onweersbui los, ging knap tekeer. Na het eten was het ’n grote modderpoel buiten, ze waren ook met de straat bezig, nieuwe riolering, dus je kan je wel voorstellen hoe het eruit zag. We moesten nog naar de supermarkt, was iets verderop, door de bagger heen, je snapt dat onze schoenen er niet uit zagen. Daarna naar het hotel en de parking terug, even WiFi, maar het was gewoon ’n drama, je kan hier zo weinig met internet, echt jammer, en zo enorm traag. Douchen in de truck, en 23.00 uur is alles weer in diepe rust, ondanks de warmte.





Woensdag 2 Juli, 479 km.

Om 6.30 uur op, al heel vroeg dus. Drukke dag weer vandaag, we ontbijten, en om 8.00 uur starten we de motoren. De weg is zeer smal om weg te komen, zeker voor de DAF, er zitten ’n paar rare bochten in de toch al smalle weg. We gaan dan Pengyao uit, we draaien de snelweg op richting Changzhi, we komen al gauw in de  grillige, ruige bergen, ze hebben terrassen op de bergen die ooit, lang geleden door mensenhanden zijn gemaakt. De weg heeft ook hele lange tunnels, de langste was 10480 meter. Het is ’n prachtige autoweg, er moet tol betaald worden, daardoor is het er erg stil, de mensen rijden allemaal binnendoor .Om 12.15 uur stoppen we bij ’n reststop, we vullen er de watertanks met water, de jongens waren heel behulpzaam, het duurde wel even voordat de tanks vol waren.Het kostte Y30,- maar we gaven ze gewoon Y10,- extra voor de goede service. Er moest door hen uiteraard meteen weer ’n foto samen met ons gemaakt worden, echt Chinees. hihihi.We halen fruit en thee, en om 13.45 uur gaan we weer verder. We gaan meteen de klim in, en ben ineens Ad snel kwijt. We rijden ’n kwartiertje, belt Jan, dat ze problemen hebben met de 5e versnelling, die gaat er niet meer in. We zetten de auto even veilig bij ’n uitrit neer, en wachten af wanneer ze komen, terugrijden is lastig op de tolweg hoor!!Even later stopt er ’n Chinese truck achter ons, of we problemen hebben, nee we wachten op de DAF. Of ze met ons op de foto mochten? ok, natuurlijk. We kregen 2 watermeloenen van ze.  Na half uurtje komt Ad, we gaan meteen verder. bij de eerstvolgende reststop gaan we eraf, en gaan het bekijken. De versnellingspook word in ’n ander hoek geplaatst, en er kan weer geschakeld worden. Daarna gaan we er weer tegen aan, we verliezen al met al uren, en DengFeng is nog ’n eindje. Gids Benny wil ons er binnendoor naar toe laten rijden,scheelt km’s, tijd en geld. Na zo’n 10 km krijgen we ’n hoogtebeperking van 2.80 meter, tja, dat word lastig, daar kunnen we niet onderdoor, de Volvo is snel gedraaid, de DAF is lastiger, Ad komt er nu achter dat hij niet in z’n achteruit kan, doordat de pook in ’n andere hoek staat. Gelukkig is er ’n klein veldje en daar kan precies in de rondte gedraaid worden, kost wel 2 bomen en ’n paal gaat eraan. Was even heftig, maar kon niet anders. Dan terug naar de tolweg, en verder alles via de tolweg gereden, ’n schitterende weg. We gaan niet meer binnendoor experimenteren, voortaan gewoon over de snelweg!! Om 20.00 uur staan we op ’n parking bij ’n winkelcentrum in verbouwing langs de hoofdweg, hartstikke mooie bewaakte plaats met hek. Dan word het hoog tijd om de magen te gaan vullen, om de hoek gaan we hotpot eten,en wel heerlijk buiten op ’n terras op straat. Op ’n tafel Zijn 6 elektrische kookplaten gemonteerd, daar komen pannen op te staan, daar gaat bouillon in, en dan kan je er vlees, groente, aardappels, pasta, noedels, paddestoelen indoen en vers laten koken, heel lekker en gezellig. Is heel geliefd bij de Chinezen. Het kostte ons incl. thee en frisdrank Y213.- €25,-, goedkoop kan je wel zeggen hè? Het is hier ook snel donker, 21.00 uur gaan de lampen aan. We lopen daarna terug naar de trucks, praten nog wat na, en na douchen in de trucks word het al snel tijd om boven de wol te gaan slapen, want het is erg warm. De zeilen van de DAF zijn opgerold en de achterdeuren van de Volvo staan de hele nacht open. Aangezien ik achterin slaap, moet ik wel opletten dat ik er in m’n slaap niet uitrol, zou je ’n mooie smakker maken, daar zit ik niet op te wachten.                         412 meter, N34.28.048 E113.00.864

Donderdag 3 Juli, 0 km.

7.00 uur er weer uit, het was ’n warme nacht, maar toch aardig kunnen slapen. Ontbijt buiten natuurlijk,daarna opruimen en schrijven. Rond 10.00 uur is gids Benny er weer, dan gaan we naar het beroemde Monestery van de Kungfu meesters. DengFeng is de stad van Kungfu, er staan veel opleidingsscholen, overal staan academies, en er word door de jongeren overal in de stad geoefend, heel leuk om te zien. We rijden met de bus (Y3,50 pp) naar het complex dat wat hoger boven de stad tegen de bergen aan ligt. De entree is Y100,- pp, is stevig, maar we willen het gewoon zien. We bekijken ’n voorstelling van de jonge Kungfu jongens, daarna bekijken we de tempels, en vervolgens komen we bij het veld waar de pagoden staan met de as van de monniken waarvan sommigen al meer dan 1000 jaar staan. Ze staan op het werelderfgoedlijst van Unesco. Er zijn verder hele mooie tuinen, met giga oude bomen. Interessant om dit alles gezien te hebben. Daarna gaan we met de bus terug naar de trucks. We halen wat boodschappen, als we terugkomen zien we dat er water uit de Volvo loopt, we waren net op tijd, het was net gebeurd!! En wat was er dan?? Er was ’n slang van de pomp voor de watervoorziening in douche en keuken van ’n leiding gesprongen. Alles droogmaken, en repareren uiteraard, en dan gaan we weer in hetzelfde restaurant van gisteren eten. Was heel goed bevallen. Daarna geld uit de muur halen, helaas kan je per keer niet meer dan Y1000,- opnemen, dat kost je €2,25 extra, dus ik wilde Y3000,- opnemen, moet je in 3 keer doen, jammer. We lopen nog ’n rondje, gaan door ’n mooi park heen, daar zijn mensen allemaal aan het dansen, oefeningen aan het doen, kinderen spelen er, het ziet er super uit allemaal, en zo voelt het ook hoor!! Daarna bij de truck weer nabespreking met ’n bakkie koffie, en zo is ook deze dag weer om gevlogen.

Vrijdag 4 juli, 431 km.

Rond 6.00 uur zijn we allemaal weer uit, en om 8.00 draaien we weer de weg op. Het belooft ’n warme dag te worden. Al gauw weer op de snelweg, jammer, maar het is al ’n oude weg, en die is niet zo goed als we gewent zijn,er ligt ’n nieuwe 4-baans weg in de maak ernaast, dus de toekomst ziet er heel goed uit.Het is wat nevelig, jammer, dan zie je mooie bergtoppen ook niet. Om 11.00 uur even ’n stop, we slaan 10 treetjes met waterflesjes in, daar moeten we goed voor zorgen, dat we water voldoende hebben. Maken foto’s van Chinese trucks, en dan gaat het weer verder.  We passeren diverse tolhokjes, en dan om 15.00 uur zijn we bij het terracotta leger aanbeland. We kopen er kaartjes, Y150,- pp, en lopen dan naar de hallen, hal 1 is erg mooi, daar staan de soldaten en paarden, van duizenden jaren geleden, heel apart. Hal 2 is van de generaal, en 3 is zoals de ondergrondse gebouwen waren. Verder is het heel commercieel en hoog toeristisch gehalte, vond het er beslist niet beter op geworden sinds 1992 dat ik er was, jammer. Dan gaan we verder, het is bloedheet, 40 gr, geen wind, en dan komen we voor Xian nog in de file, schoot echt niet op. Om 20.00 uur komen we in Xian aan bij het hotel, het ligt binnen de stadsmuren, wel leuk dus. We nemen er zelf ook een kamer voor Y200,-(€24) om te douchen, de was te doen, en….er is vannacht voetbal op de tv, Duitsland-Frankrijk, en dat willen er ’n paar van ons zien.(Het is 1-0 geworden). We gaan na inchecken meteen eten, er is ’n restaurantje iets verder de straat in, we eten er heerlijk Chinees met z’n zessen voor Y100,-, is echt voor niets, incl. cola en thee. Daarna nog even skypen en op internet, maar ik ben best wat moe, dus ik ga op tijd, 22.30 uur, naar m’n bed toe.    397 meter.                               N34.16.440 E108.56.126.





Zaterdag 5 Juli, 0 km.

7.00 uur er weer uit, heerlijk geslapen, met de achterdeur weer open, uitzicht op ’n mooie tuin, we gaan eten in de oplegger bij Ad/Gerrit, en daarna even opruimen. Om 10.00 uur gaan we met de bus de stad door, het is alweer warm, rond de 35 gr, en we gaan naar ’n museum. We willen iets meer over de zijderoute zien, hier starten de zijderoute naar het westen. Het was ’n redelijk groot museum, en druk dat het er was, pffff. We hebben er wel wat kunnen vinden, maar hadden er wel wat meer van verwacht. Daarna zijn we weer met de bus stuk terug gereden, en zijn in de oude stad uitgestapt. Daar hebben we ’n Chinese hamburger op met rijst drank. Heerlijk. Dan door de Moslimstraat gelopen, ’n soort bazaar, hele smalle straatjes met heel veel beeldjes, Boedha’s, kleding, zeg het maar. Hartstikke leuk. Dan terug naar de trucks en verder ons gemak houden, ik ga aan deze website werken, en gelukkig gaat het deze keer wat beter met de verbinding.

   


Vlaggen van alle landen waar we door heen komen.
Vlaggen van alle landen waar we door heen komen.