8e week

8e week van 22 t/m 28 juni.

Zondag 22 juni, 93 km.

Ben er al vroeg uit, 6.30 uur had ik het voor gezien. Loop naar het hotel, kamer 206 zit nog op slot, dus Gerrit is nog niet wakker. Ga in ’n lekkere fauteuil even internetten, skypen hoeft niet. we zitten met 6 uur tijdverschil, dus niemand is wakker in NL. Later even douchen, en uiteraard ontbijt bij Ad in de trailer, het is lekker weer, maar we staan pal aan de weg, en dan heb je zoveel bekijks, daar hebben we geen zin in. We halen de was op, valt wat tegen, het is nog steeds vochtig, we hangen alles maar op de waslijn in de truck. Het is ook niet zo bijzonder goed gewassen, weet niet wat voor zeep ze gebruiken? We leveren de sleutel van de kamer in, ze loopt mee om te checqen of alles nog aanwezig is, daarna vertrekken we uit Saynshand. Het is lekker weer, en de weg is prima, en doodstil. Wat ’n ruimte zeg!! Het blijft fascineren. Na 1 1/2 uur gereden te hebben door de Gobi, draaien we rechtsaf ’n zandpad op. Gaan even de boel verkennen, en zien dan iets verder ’n hele mooie plek om te staan, echt in de rimboe. Aardig stuk van de weg af, we hebben het er even met elkaar over, en we besluiten daar te gaan staan voor de overnachting. Het is ter hoogte van Erdene N44 18’37.9 E110 55″19.2 op 1063 meter hoogte. De zon staat pal aan de hemel, we zetten de luifel aan de truck, anders word het veel te warm. We drinken thee, en daarna word de uitlaat van de DAF gerepareerd. Die hing al weken met ’n spanband vast, dat word nu even beter vastgezet, is wel zo prettig. Rond 18.00 uur eten we kip/kerrie met rijst, en ’n yoghurt toe. Ad moet ook wat blikken wegdoen, helaas zijn die lek gegaan, tja, hoelang staan ze al zo?Ziek worden van eten schiet niet op. Daarna opruimen, koffie, en we proosten met wijn, vodka en water op de laatste echte overnachting in Mongolië. Het is heerlijk om nog buiten te zitten, met die eindeloze steppe voor ons, we zitten beetje over alles heen te kijken, geweldig!! Rond 22.00 uur word het toch wat fris in de woestijn, we gaan wat later naar binnen, en liggen bijtijds in ons mandje, de volgende nacht zal waarschijnlijk ’n kort nachtje worden ivm de grens Mongolië/ China.

Maandag 23 juni,114 km.
Bijtijds weer reveille, heerlijk weer, en er komen net 6 paarden langs om te gaan drinken in ’n plas verderop.Ontbijten doen we buiten, heerlijk onder de luifel, de zon is al best warm. Na het ontbijt gaan we opruimen, ieder gaat daarna z’n eigen gangetje, wat wandelen, klusjes aan truck doen, pc bewerken, of gewoon lekker luieren. We bellen rond 10.30 uur met de gids in China, Zhang Yong, over de dingen van morgen. Hij spreekt heel goed Engels, dat is al helemaal top. Hij verwacht ons morgen om 9.00 uur aan de Chinese kant, dan kunnen we als het goed loopt alles in een dag klaar hebben. We blijven voorlopig nog even hier staan, we praten wat, eten groentesoep, schrijven, lezen, kaart van China en de route bekijken, tijd vliegt zo ook voorbij. Rond 15.30 uur gaan we opbreken, de luifel word er weer afgehaald, alles opgeruimd, en we vertrekken na ’n half uurtje weer. Als we op de hoofdweg aankomen lopen er aan de overkant ’n twintigtal kamelen, we stoppen meteen, geweldig om te zien. Echt Gobi. De weg is super om te rijden, we komen nog ’n aantal keren ’n kudde kamelen tegen, blijft prachtig om te zien. Dan krijgen we net voor de grens met China toch nog ’n toegift van Mongolië, eerst was de weg afgesloten, maar we konden tussen ’n versmalling doorrijden, en dat pakte goed uit. Anderen zagen we door het zand rijden. We konden er gelukkig gewoon doorrijden, later moesten we toch nog door de zandbak heen, gelukkig stoof het niet zo heel erg. We kwamen aan de grensplaats met China om 17.20 uur, eerst tanken. Alle tanks gingen vol, Mongolië kost T 1890,- per liter(€0,77) en China is duurder wat we gelezen hebben. Bij Ad ging het even mis met de creditcard, maar dat hebben we gelukkig goed op kunnen lossen. De taal is dan echt even ’n barrière hoor. Dan komen we op ’n zandpad te staan net voor de grens, Zaiin Uud, N43, 42.38.5″ O111 54.35.1″ 972 mtr. Om 20.30 uur zitten we weer aan de soep, we hebben niet veel honger meer, en dan nog even bijpraten. Maar we gaan bijtijds naar bed, morgen vroeg op ivm de grens.

Dinsdag 24 juni, 8 km.
Om 4.00 uur op,het werd al licht, wassen en dan meteen naar de grens. Volgens de informatie was de grens dag en nacht open, jajaja, niet dus, om 8.00 uur gaat de grens pas open!!! Sta je dan met je goeie gedrag, we werden vriendelijk teruggestuurd. Bij het Mongools monument hebben we ontbijt klaargemaakt. Het was nog doodstil op de weg. De treinen waren aan het rangeren, en vanaf 2 uur vannacht op hun hoorn aan het blazen, beetje abnormaal eigenlijk. We hebben er gewoon onrustig van geslapen. Je zal hier maar wonen zeg, altijd ‘s-nachts die herrie. Rond 7.00 uur kunnen we weer ’n stuk naar voren, staan nu bij de bussen geparkeerd. Gelukkig weg bij al die terreinwagentjes van de Mongolen, zij gaan naar China om boodschappen te doen. We betalen tax Tugrik 98500,- (€40,-)en kunnen dan weer stuk verder, komen bij de Mongoolse douane. Die helpen ons gewoon goed, geen enkel probleem. De wagen word vluchtig nagekeken, paspoorten afgestempeld, en dan kunnen we weer verder. We rijden door stukje niemandsland, en dan bij de poort van de Chinees. Daar staan 2 jonge militairen, we lopen er naar toe, maar we moeten in de truck blijven zitten, werd onvriendelijk even gezegd. Welkom in China.Hebben er ’n half uur gestaan, toen mochten we naderbij rijden. Vermoed dat er door de wacht is gebeld over onze aankomst. We kregen ’n entry formulier, dat we later in konden vullen. Toen kwam Zhang Yong aanlopen, onze gids,we noemen hem Benny, op zijn verzoek. Stuk gemakkelijker. We gaan door de pas controle, krijgen ’n controle wat eigenlijk niets voorstelde, en kunnen dan de trucks op het grote plein neerzetten,en dan wachten op inklaren van de trucks.Grens N43 41″03.5 O111′ 56 38.5 , 998 mtr, 165794 km.. Benny komt ons halen om naar Erenhot te gaan om te eten, er gaat ’n bus zegt hij. We lopen met hem mee naar de uitgang, ging niet zo gemakkelijk om eruit te komen zonder truck, en dan naar de bushalte. Bus schijnt net weg te zijn. We krijgen ’n lift van ’n 3-wielige motor met ’n laadbak, wij achterop. In Erenhot hebben we heerlijk zitten eten, ’n soort noedel, rundvlees, thee. Voor Yuan 25,- pp, dat is €3,-, tja, in NL heb je wel HEEL andere prijzen he!! Dan gaan we in de stad alvast geld wisselen, en dan met de bus terug naar de grens, voor Yuan 1 pp. Dan gaan we in de truck buiten wachten, het is heerlijk weer, en maken wat foto’s van het terrein. Rond 17.00 uur komt Bennie, alles is in orde, we kunnen weg.We rijden het douane complex af, en rijden Erenhot binnen. We kunnen achter het hotel parkeren, lekker rustig.  We gaan dan in de kamer van Benny douchen, en later weer in hetzelfde restaurantje eten. Heerlijke vissoep, met grote moten vis erin, brood erbij, en natuurlijk….THEE, ga het onderhand lekkerder vinden dan koffie. Dan terug naar hotel, het is inmiddels donker, ik ga nog even internetten (WiFi) in hotel. Rond 23 uur op bed in ’n heel warm China, echt even wennen hoor.N43′ 39.013 O111’58.465. 974 mtr.

Woensdag 25 juni, 330 km.
Om 6.45 uur ben ik er weer uit, even wassen, en dan WiFi. Facebook is in China geblokt, ook m’n dropbox voor m’n foto’s, daar baal ik best wel van, kan er helemaal niets mee, dus foto’s op de website plaatsen lukt ook even niet, dat moet ik verder nog uit gaan zoeken. Hoop dat de website wel werkt. Anders krijg ik het lekker rustig. Daarna ontbijt in trailer Ad, opruimen, en dan lopen we even de stad in, we gaan wat boodschappen halen en lopen over het grote plein heen. Daarna, zo rond 11.00 uur vertrekken we uit Erenhot. We moeten eerst nog langs de politiepost,  afmelden, en daarna gaan we op weg richting Beijing. We rijden op ’n super mooie autoweg, er moet 2x tol betaald worden, Yuan 15,- en dit 2x.We stoppen even bij ’n parking waar allemaal dinosaurussen staan, giga groot, wel grappig om te zien.Het landschap is mooi, heuvelachtig, maar nog steeds kaal, echt Gobi woestijn. Rond 14.00 uur stoppen we nog ’n keer bij ’n restaurant en benzinepomp in aanbouw, daar drinken we thee.Daarna weer verder, het landschap gaat veranderen, er komen bomen , struiken, en er komt ook meer leven in de brouwerij, de mensen hebben tuinen, ze zaaien en zijn in de tuin bezig.  Later als we de snelweg afgaan betalen we nog ’n keer Yuan 55,-, en dan gaan we binnendoor rijden. Het is allemaal erg armoedig zeg, er word nog veel met kolen gestookt, auto’s zien er niet uit, hoop gammele dingen zeg. De weg is best goed te rijden, valt alles mee. Dan rijden we Jining binnen, grote stad, en wat ’n bekijks hebben we weer, mensen halen ons in, en dan gaan ze langzaam voor je rijden, en maar kijken, valt echt mee dat er geen ongelukken gebeuren. We rijden naar het hortel waar Bennie kan slapen, er is ’n hele grote parking bij, dus dat past ons mooi. We betalen Yuan 50,-voor de parking, en gaan eerst eten. lekker naar de Chinees. hahaha. Daarna douchen in de kamer van Bennie, en uiteraard ook deze nieuwsbrief eerst bijwerken.Nog even WiFi, en dan is het weer tijd om m’n mandje op te zoeken. Het is nog wel warm, maar kan toch goed in slaap komen, het zal de komende tijd nog wel warmer worden, kan er alvast aan wennen.

Donderdag 26 juni, 370 km.
Om 6.15 uur ben ik er weer uit, de temperatuur speelt ook mee, hoewel we in de schaduw staan. Ga me wassen in het hotel, het ziet er super schoon uit, daarna weer ontbijt in de trailer bij Ad en Gerrit. Ad gaat vandaag Chinees ontbijt uitproberen met gids Benny. Daarna opruimen, en om 8.30 uur vertrekken we uit Jinjing. We gaan meteen richting de snelweg, de G7, en dan gaan we met 85 km p.u. richting Beijing. De weg is goed, af en toe ’n hobbel, en er is best veel vrachtverkeer op de weg, luxe wagens zie je niet zoveel. Trucks blijven lang links rijden, maar dat is geen punt, gewoon even aan je hoorn hangen en er rechts voorbij gaan, dat is hier heel normaal. Het systeem lijkt iets op de States, keep your lane, blijf op je weghelft. Je went er snel aan. We krijgen diverse tolpoorten, het is elke keer weer ’n discussie over de prijs tussen de gids en de persoon achter de kassa, dat we toerist zijn en geen truck met lading. Dat scheel in de prijs. Het is weer warm, 34 gr, volop zon, af en toe ’n wolkje.Er is ook regelmatig smog dat het even nevelig is. Jammer. Rond 13.15 uur hebben we even ’n break, er rijden op de parking vrouwtjes rond met 3-wieler brommertjes, zij verkopen eten. Ik koop ’n bakje noedels en de anderen ’n pancake met ei, smaakt heerlijk. Samen voor Y 23,- is €3,- , en je hebt er ’n complete maaltijd aan. Na ’n klein uurtje gaan we weer verder, het is nu behoorlijk bergachtig, lijkt de Brenner in Oostenrijk wel. Heel mooi groen, en prima wegen. Dan komen we in ’n stilstaande file te staan, het word ook even donker, en er valt ’n stevige plensbui, koelt het even lekker af. We staan bij elkaar wel ’n uurtje stil, af en toe ’n beetje opschuiven. Dan dalen we verder de bergen af, en rond 16.15 uur rijden we Beijing binnen.Het is druk, maar echt niet gekker dan Paris of Milaan hoor. De gids Benny zat maar van :dat het ’n hele hectische stad is, nou, viel me ontzettend mee hoor. Rond 17.00 uur staan we bij het hotel waar we ’n paar dagen op de parking staan. Jan Touw staat bij de ingang te wachten, ik had hem op de hoogte gehouden van het verloop, hij was de 25e in Beijing aangekomen, hartstikke leuk om hem weer te zien. Daarna de trucks op hun plek zetten, en dan gaat gids Benny er vandoor, hij gaat naar familie. Wij gaan op zoek naar ’n restaurant, tja, het word weer Chinees vandaag. We zijn ’n stuk duurder uit dan we gewent zijn, met z’n 4en nu Y200,- dat is €24,-. hahaha, mens is snel gewent hè, zal vreemd zijn als we weer in NL zijn. Daarna lopen we terug door ’n volksbuurt, erg leuk al die kraampjes te zien. Ze staan allerlei soorten vlees aan stokjes te braden, grillen, en overal wokpannetjes, lijkt iets op Thailand, nou ja, heel Azië doen ze dit. Halen wat in de supermarkt, en daarna bij de trucks lekker buiten zitten, we drinken wat, en napraten over de dag. Ik zie het zo dat we het doel BEIJING hebben gehaald, we zitten nog niet op de helft, maar we gaan toch aan de terugreis beginnen. We blijven 3 dagen hier staan, maandag de 30e vertrekken we weer uit Beijing. Rond 23.00 uur sluiten we de dag weer af, het is nog steeds vochtig warm. Ga op bed liggen, val uiteindelijk in slaap, maar rond 2 uur ben ik weer wakker, wat is het heet in die truck, ik ga even buiten afkoelen. daarna weer naar binnen, ik doe de deur op ’n kier en op de haak, en nu gaat het beter. Gelukkig maar.  N39.55.401 E116.16.810   68 meter.  166496 km.

Vrijdag 27 juni, 0 km.
Ben al weer vroeg op, het is eigenlijk geen fijne plaats om te staan, volop in de zon, vlakbij ’n hele drukke weg, dus erg rumoerig. Ontbijt weer in de oplegger bij Ad, we hebben er even hele zware diepgaande gesprekken, en dat op de vroege morgen. hihihi. Daarna ga ik schrijven, we wachten verder op Jan v.Z. die vandaag met het vliegtuig aankomt, net als op Henny, die ook vanmorgen zal landen. Rond 11.30 uur komt Benny met Jan v.Z. en Henny aan bij het hotel. We verwelkomen ze, en gaan even bijpraten op ons terras in de schaduw achter de wagen van Ad/Gerrit. Daarna gaan zij naar hun kamers, ze zijn best moe en versleten, tja, kan me dat levendig indenken. Ik ga weer aan mijn taak verder om jullie allen van onze ervaringen te laten genieten.(Daar ga ik tenminste vanuit, dat jullie dat leuk vinden!! hihihi) Ik zit achterin de leefruimte van de truck, en het is echt smoorheet, iedereen is wat aan het doen. Al is het maar in de schaduw ’n boekje aan het lezen. Rond 14.00 uur is iedereen weer beneden, we gaan wandelen, het is heerlijk weer, en we komen bij de oude radio toren uit van Beijing, we gaan met de lift naar boven, voor Y70,- pp kunnen we van ’n geweldig mooi uitzicht genieten, het is helder, de zon doet z’n best, mooier kan haast niet. We zien in de verte “de Verboden Stad”, Temple of Heaven, en nog veel meer tempels, pagodes, en eindeloze torenflats, en ook die zijn gewoon mooi te benoemen. Daarna gaan we naar beneden, en lopen op ons gemak terug. We komen bij ’n terrasje waar de lokale bevolking zit te eten, wij gaan er gezellig aanschuiven, en eten er uiteraard Chinees. Heerlijk hoor. Dan lopen we terug naar de trucks/ hotel, en gaan nog even lekker buiten zitten. Beetje bijpraten, het is leuk om weer nieuwe mensen te zien, en weer wat andere gesprekstof te hebben. Het word wat laat, het is dik na middernacht als we in bed gaan.

Zaterdag 28 juni. 0 km.

Ondanks dat we laat naar bed gingen toch weer vroeg eruit, we staan vlakbij de hoofdweg, en er is altijd veel verkeer, en de Chinezen houden van claxonneren. En om 6.00 uur komt er altijd ’n motor voorbij knetteren, daar word je sowieso wakker van. Er zijn ’n paar die in het hotel slapen, dus die hebben daar ook ontbijt, ik ontbijt met Ad en Gerrit in de oplegger van Ad, als “mannen van staal” zullen we maar zeggen, want het is best erg warm in de trucks.Om 11.00 uur zijn we allemaal weer bij elkaar, en we gaan lopen naar de Metro, dat is zo’n 3 km van onze plaats vandaan, daar kopen we ’n ticket voor Y 2,- p.p.(€0.25), en gaan dan naar het centrum van de stad.Rond 12.00 uur zijn we op het “Plein van de Hemelse Vrede” heel apart om na 22 jaar hier weer te lopen.Het is nu wel anders, je word gecontroleerd als je het plein op gaat, door ’n scan, net als op ’n vliegveld. En dan loop je dan op “Het Plein”, het is volop zon en 37 gr, dus niet echt prettig. We lopen even richting het Mausoleum van Mao, maar daar zijn we nu te laat voor, tussen de middag is het dicht, dan moet hij rusten. We lopen langs de Chinese vlag, er was net wisseling van de wacht, het blijft ’n apart gezicht om te zien hoe dat gaat. Heb zoiets al meerder malen gezien, in voormalige Oost staten, in Cuba, heel strak geregeld allemaal. Daarna gaan we naar “De Verboden Stad”, we hebben ’n Engelstalige gids die ons incl de tickets voor Y100,- pp rondleidt, was weer erg interessant om te zien. Veel herkende ik nog van de vorige keer. Nou, over 100 jaar kom ik misschien nog ’n keertje kijken. Het was eigenlijk te warm om er rond te lopen, we gaan om 16.00 uur weer met de Metro terug naar de trucks en het hotel, en gaan dan lekker in de schaduw zitten bijpraten. Rond 18.00 uur gaan we Peking-eend eten in het restaurant vlakbij het hotel. Was gewoon super lekker. Allemaal waren we het daar over eens, en we hadden precies genoeg. Soms eet je ook gewoon teveel bij de Chinees, daar kan bijna iedereen wel over meepraten denk ik. Later lekker koffie uit NL bij de trucks, ja, er was weer nieuwe voorraad aangeleverd door de mensen die uit NL waren overgekomen.Daarna ben ik naar de hotel lobby gegaan, wilde de website bijwerken, helaas lukte dat niet, internet is gewoon lastig in China. Tja, het is nu eenmaal niet anders, maar probeer dat nu dus even verder goed te maken. En het lukt hier nu dus wel. Week 8 zit er ook op.

Vlaggen van alle landen waar we door heen komen

Klik hier om naar de vorige pagina te gaan