2e week

2e week van 11 t/m 17 mei

Zondag 11 mei, 398 km.

We vertrekken rond 9.00 uur, het is heerlijk weer, en we gaan op richting Kazan. Wegen zijn redelijk, soms zijn er onverwachte gaten in het wegdek, je moet dus echt alert blijven. Rond de middag komen we bij ’n restaurant, tijd voor koffie. Ziet er echt leuk uit, buiten staan oldtimers, er is ’n huisje met ’n samowar erin, normaal is dat voor warm water, hier komt vers water uit ’n bron van 77 meter diep, en lekker fris. De eigenaar van het hele gebeuren loopt er ook rond, vind het allemaal geweldig wat we doen, en we krijgen ieder gevlochten kleine muiltjes om op te hangen, als geluksteken. Grappig toch. Mensen zijn heel erg vriendelijk voor ons, we hadden toch wel ’n ander beeld van Russia, dat word in het westen door de media gevormd. We trekken verder en eindigen in Tpacca. Leuke plek, uiteraard weer TIR parking, dat houdt in dat er bewaking loopt. Je betaalt Roebel 100 per truck, en dan sta je veilig. Is ongeveer €2,- daar kan je niet voor tobben.

Maandag 12 mei, 389 km.

Rond 9.00 uur vertrekken we weer, we krijgen vandaag veel slechte wegen voor onze kiezen, het is soms slopend voor  truck en mens, dat kan ik je vertellen. We hebben goed weer, is wat fris, en de stemming onderling is prima. We komen dikwijls oude NL trucks tegen, waaronder bijv. Postma uit Sneek met DAF 2800,Doornbos uit Bolsward, van Opijnen uit Deventer, en ook ’n FH van Den Hartogh, jammer dat we geen foto konden maken. Gaat dikwijls te snel. Rond de middag koffiestop, en meteen de uitlaat van de DAF weer vastzetten, nu komt er ’n spanband bij kijken, het rammelt en trilt soms zo erg, het MOET haast kapot.  Verder gaat het weer via mooie bossen, bossen, bossen, tja, kan er verder niet zoveel van maken. Het is gewoon ’n eindeloos en heel mooi land, weinig dorpen, hele lange wegen, en heel veel gaten in de weg. We passeren Perm,  gaan er omheen, met trucks mag je niet door de stad, maar is niet erg, er is verder weinig aan. Om 19.00 uur staan we in Klyutsiki. Ook op TIR parking, met achteraan allemaal oude sloop Lada’s. En er is ’n heuse sauna in ’n blokhut, tja, daar moet ik echt gebruik van maken. De anderen hebben daar niet zo’n behoefte aan. Weer ’n mooie dag weg, we gaan ervoor om er nog vele mooie te  laten volgen.

Dinsdag 13 mei, 350 km.

We staan pas om 9.00 uur op. We moeten er weer 2 uur bijtellen, er is nu ’n tijdverschil van 4 uur met NL. Het gaat geleidelijk, maar toch….!! Rond 11 uur rijden we, het wa fris vannacht, hier en daar ligt nog sneeuw, er moet hier heel wat hebben gelegen van de winter. Weer komen we oude NL trucks tegen, Heisterkamp, van Opijnen, Postma, Boekhout, Pregeon. Wat opvalt is dat we weinig, zeg maar geen dieren zien, ook bijna geen doodgereden dieren!! Bij ’n koffiestop zien we dat er ’n lekke band onder de oplegger van Ad zit, dat word dus overall aan, en wisselen. Het was warm, dus niet fijn om te sleutelen, maar ja, regen of kou is ook niks, het komt nooit uit!! hahaha. We gaan verder, af en toe weer flinke klappen, went nooit hoor, die slechte wegen. Om 19.30 uur staan we bij Yekaterineburg, we maken uiteraard foto’s bij de ingang van de stad. Die komen er nog bij. We zitten nu volgens de kaart in Azië, aan de andere kant van de snelweg zagen we ’n wereldbol, maar we konden er niet stoppen, jammer. We stoppen in Kosolino op ’n TIR parking.

Woensdag 14 mei, 323 km.

Na ontbijt konden we meteen weer de band van de oplegger van AD weer wisselen, die was weer leeg. Ook is er ’n grote moer verdwenen van de ophanging, die werd geregeld bij ’n truck handelaar, en voor niets hè, werd er nog opgezet ook. Vriendelijke mensen, we kijken heel anders tegen de Russen aan als voordat we weggingen. Het is nu 32 graden, en we gaan door. Onderweg bekijken we ’n mooi Russisch Orthodox kerkje, halen fruit, doen wat boodschappen, en halen ’n sim kaart voor de telefoon. Is wel zo handig. Dan verder, we rijden Tyumen binnen, is gewoon ’n westerse stad, je kan zien dat hier geld word verdiend met olie en gas. Verder weer, en in Bogandinskii stoppen we bij Alex, restaurant, we willen er eten, jammer, meisje verstaat ons niet, we begrijpen elkaar totaal niet, dan gaan we maar in de truck ’n maaltijd klaarmaken, ook best. We krijgen nu veel last van muggen, super vervelend. Dat word binnen eten. Helaas geen WiFi.

Donderdag 15 mei, 378 km.

Om 9.30 uur gaan we verder, de muggen achter latend, en diverse muggenbulten rijker. De wegen zijn weer eindeloos, we wisselen elkaar af met sturen, dat doen we alle dagen. Houd het ook ’n beetje leuk, je kan ook eens rond kijken. We zien nu ’n paar kraanvogels. En verder bossen, bossen, toendra’s, en soms ook bouwland. Er is ook land onder water gelopen door het vele smeltwater. De rivier kon het gewoon niet aan. Vandaag hebben we de eerste 5000 km weg, 1/6 van de totale 30000 km die we moeten doen.Soms zien we nog ’n oude NL truck, maar wel heel veel Amerikaanse trucks, Volvo VN, Peterbuilt, Kenworth, Mack, Freightliner, en natuurlijk ook de Camaz en de Maz, de Russische trucks. Heel apart die amerikanen hier rond te zien rijden.We komen op ’n TIR parking in Novopoprovka, we eten in het restaurant, eten kost ook hier €4,- pp, en best lekker, aardappelpuree zijn ze gek mee, krijgen we dikwijls. Heb hier iets WiFi, lukt niet zo best, heb wel even ’n skype gesprek. En zo is ook deze dag weer om.

Vrijdag 16 mei, 328 km.

We willen buiten ontbijten, maar de muggen beletten ons dat. Heel vervelend. Lijkt Scandinavië wel. 10.00 uur gaan we weer, de wegen zijn wisselend goed, dan weer slecht. Soms is er ’n politiecontrole post, er is asverweging, daar moeten we over heen rijden, maar geen problemen. Vroeger waren al die posten bezet, maar dat is heel erg versoepeld. Dikwijls zijn ze onbemand. We zien zomaar ’n doodgereden bever, er is dus toch wel dierlijk leven, alhoewel het voor de bever niet meer geldt. We hebben weer ’n koffiestop, en dan hebben we altijd veel bekijks. Er worden heel veel foto’s gemaakt, zelfs onder het rijden zie je regelmatig fototoestellen of telefoons aan het klikken.We passeren nu Omsk, helaas zie ik drs.P niet meer, en ook de arme Pjottr kan ik niet vinden, hihihi. Vandaag willen we beetje op tijd stilstaan, maar er zou wel WiFi moeten zijn, en dat lukt slecht. Bij Kovalevo hebben we succes, mooie asfalt parking, restaurant, en WiFi. Hier krijgen we onweer, regent er lekker op los, gaat het stof mooi van de trucks.

Zaterdag 17 mei, 561 km.

Vannacht heeft het behoorlijk geregend, het weer is totaal omgeslagen, temperatuur is gekelderd naar vriespunt. Brrr, korte broeken weer opgeborgen. Neem douche in hotel, is relatief best duur, R100,- (€2), maar lekker warm. Om 9.00 uur starten we weer, het is buiten niet zo stoffig meer, alles heeft z’n positieve kant moet je maar denken. We gaan verder over soms slechte wegen, zien ’n oude F12 van Den Hartogh, is zeker 21 jaar oud, en nog in goede staat, behalve dat de turbo er naast lag, die zal wel niet meer aan de praat komen, tja, aan alles komt ’n eind hè. We rijden via Kargat naar Novisibirsk,daar gaan we dwars doorheen, we konden rond rijden, maar we wilden de stad wel eens zien. Niet echt spectaculair te noemen. Maar als je dagen niks anders dan bossen ziet, wil je ook wel eens wat anders. We komen in Moshkovo, TIR parking, met restaurant, maar wat loopt hier ’n chagrijnig vrouwtje zeg, heb ik nog nooit mee gemaakt, geen lach kon er af. Maar we hebben er heerlijk gegeten, salade, kip, puree, ijsje toe. Zo komt er niets van afvallen wat we willen, hahaha. Moet volgende keer maar weer naar Santiago gaan lopen, dan neem ik Jack maar mee. De kachel in de truck doet het prima. Die kunnen we met deze temperaturen mooi uitproberen. De 2e week zit er al op, tijd gaat bijzonder snel.

MAZ                
                                

 

 


Klik hier om naar de vorige pagina te gaan