1e week

1e week van 3 t/m 10 mei

Zaterdag 3 mei 2014, 331 km.

Om 12.00 uur vertrekken we na ’n geweldig afscheid van familie , vrienden en kennissen, geweldig dat er zoveel mensen zijn gekomen. We gaan dan ook 5 maanden op pad, en dat is toch wel ’n hele tijd. We zijn er gewoon stil van als we wegrijden. Op naar Papekop, daar hebben we weer afscheid van vrienden en kennissen, geweldig gewoon, om 15.00 uur vertrekken we , en dan bij Loenen nog ’n prachtig spandoek over de weg van vrienden, helemaal top, dan is het klaar, op naar Oldenzaal, daar gaan we Duitsland in, en om 19.00 uur staan we bij Shell Bünde, leuk Autohof, even eten, douche, en we blijven hier staan, na ’n emotionele dag even rust!!!

A1 bij Loenen

Zondag 4 mei 2014, 569 km.

Om 9.15 uur vertrekken we weer, via Hannover naar Helmstedt/ Mariënborn, de oude DDR grens. Hier bekijken we wat er van over is van de voormalige grens. Er is zelfs ’n museum waar van alles over het voormalig DDR is te zien. We bekijken alles, en dan gaat het weer verder, op naar Berlin. De reis loopt voorspoedig, geen file’s, geen trucks, wat wil je nog meer. We komen aan Frankfurt/Oder, even ’n Poolse mautkast scoren bij ViaToll, en we gaan door naar Zalesi. Daar blijven we aan de snelweg staan, eten in het restaurant, en de 2e dag is weer om, gaat snel zo!!

Maandag 5 mei 2014, 632 km.

Om 8.00 uur vertrekken we weer, het was koud vannacht, licht gevroren. Wat ’n prachtige snelwegen hebben ze in Polen neergelegd zeg, ik was er jaren niet geweest , we gaan via Poznan(daar ga je helemaal omheen), het is wel saai rijden, veel geluidswallen, maar het schiet wel op!! We gaan dwars door Waschau heen, wat eigenlijk niet mag, we worden dan ook prompt aangehouden door de politie, even praten, en weer door, zonder prent!! Buiten Warschau even soep, en dan start de Volvo niet meer. Even aanduwen, en hij loopt weer, super truckkie!! Verder via Bialostok, en dan verder richting grens Litouwen. Om 19.00 uur staan we bij Swiss bar in Suwatki, daar eten en douchen, prima restaurant, gaat prima!!

Suwatki, Polen

Dinsdag 6 mei 2014, 366 km.

Vannacht heeft het licht gevroren, -5 gr, ijs staat op de ramen van de truck. Na ontbijt word de startmotor eraf gehaald, nagekeken, en er weer op gezet, is niks gevonden, maar hij start weer. Diesel even in de andere tank overgepompt, en we vertrekken richting Litouwen. Aan de grens even de Poolse mautkast bij ViaToll inleveren, er staat borg op, kunnen we terug vorderen, doen we dus ook. Om 11.45 uur rijden we Litouwen in, mooie wegen, lijkt wat op Finland, bossen en meren, mooi land. Lekker rustig met verkeer, en om 19.30 uur staan we bij Majinova. Hier is ’n restaurantje, waar we eten. Redelijk was het, maar niet overdreven vriendelijke mensen. Ze hadden liever dat we niet waren gekomen zo leek het.

Woensdag 7 mei 2014, 191 km.

Om 9.30 uur vertrekken we weer, we gaan via Zilupe naar grens Letland/ Rusland. De wegen worden steeds rustiger. Aan de grens kunnen we meteen naar voren rijden tot de slagboom, heerlijk gevoel dat we niet in de file hoeven aan te schuiven. Om 11.15 uur waren we er, we kregen wel ’n uitgebreide controle, en dan hadden we nog het meeste tijd met maken van ’n begeleidingsdocument door Rusland. Om 16.00 uur kunnen we Rusland in. De wegen zijn redelijk, er word ook veel aan de weg gewerkt.Om 19.00 uur stoppen we in Posfoshka, armoedig tentje maar we konden er eten, we kregen niet wat op het plaatje stond, maar zo zie je de verschillen!! Lekker rustig plaatsje!!

Donderdag 8 mei 2014, 545 km.

We staan op met regen, maar de kou is weg. Wegen zijn redelijk te rijden, we rijden door bossen, bossen en nog eens bossen. Ze zijn veel aan de wegen bezig, soms zijn er versmallingen, en in een zo’n versmalling verliest de DAF z’n uitlaat. Gelukkig rijden ze er niet overheen, opgeraapt( beetje heet) en achterin gelegd! Wat verder op ’n parking word de uitlaat er weer aan gemaakt, mazzel dat we ’n beugel hadden die precies om de uitlaat paste, na ’n uurtje reden we weer. Het is inmiddels ook weer droog, en de zon komt ook weer tevoorschijn. Om 17.00 zitten we in de file op de ring van Moskou, maar we vinden bij de binnen ring ’n plaats waar we kunnen staan, helemaal top. Voor het eerst eten we zuurkool wat we bij ons hadden, en niet in ’n restaurant!! Ad gaat nog even skypen in ’n hotel.

Vrijdag 9 mei 2014, 506 km.

Om 5.00 uur staan we op, want we willen naar het Rode Plein met de trucks.  Om 5.15 uur rijden we, we worden al snel door de politie aangehouden, even praatje, maar konden verder, en om 6.00 uur staan we met de trucks op de brug met op de achtergrond de Nicolai kerk met daarachter het Rode Plein, geweldig, en met de zon erbij is het plaatje compleet. Daarna gaan we dwars door Moskou oostwaarts, het was nationale feestdag ivm einde van de oorlog in 1945. Gelukkig was het rustig, dus we konden eerst lekker doorrijden. Maar later kregen we veel file. Dus oponthoud!! Jammer. Wegen zijn soms zeer slecht, dan meteen wat rustiger rijden, het is zaak om de boel heel te houden!! We zijn ‘s-avonds bij ’n TIR parking, leek op ’n autosloperij. Maar super mooie douches, vriendelijke mensen, en ook lekker kunnen eten in ’n klein kamertje, leek wel ’n routier in France!!

's-Morgens vroeg op het rode plein in Moskou.
‘s-Morgens vroeg op het rode plein in Moskou.

Zaterdag 10 mei 2014,

Vanmorgen even rustig aan, lekker uitgeslapen, ontbijt, en dan de was in emmers gedaan, want ja, dat moet ook gebeuren. We gaan om 10.45 uur rijden, wisselen soms met elkaar, ook leuk, dan is er weer even nieuwe gesprekstof. We hebben soms erbarmelijke wegen, rammel je echt uit elkaar, maar ik begin Rusland steeds leuker te vinden. Er rijden enorm veel Volvo VN, die zijn geïmporteerd uit Amerika, ook Peterbuilt en Kenworth zijn bekende verschijningen. We blijven 30 km voor Kazan staan, is weer genoeg voor vandaag, eten in restaurant en we hebben WiFi, dus hoog tijd om er wat aan te doen met de Web Log. Morgen weer verder!!
bij Kazan        bij Kazan

Vlaggen 1.

Klik hier om naar de vorige pagina te gaan