11e week

11e week van 13 t/m 20 juli.

Zondag 13 Juli, 349 km.

We gaan weer eten met z’n vijven op het dakterras van het hotel, weer met dat mooie uitzicht. Ontbijt is weer super, er is van alles te krijgen. Daarna ga ik uit checken en krijgen we nog ’n naheffing van Y934,- voor de laundry, schoteltjes, enz. Daarna maken we nog foto’s van de trucks bij het hotel. Heel mooie achtergrond met het hotel en de duinen op de achtergrond. Daarna vertrek uit Dunhuang. Rijden dwars door de stad, worden nog even aangehouden door politie,maar kunnen door. Dan gaan we kleine 100 km over slechte weg door de woestenij, niet veel aan, dor, kaal, en dan soms zelfs nog ’n dorpje. Jack heeft beetje problemen met buik, iets verkeerd gegeten, of de warmte? Beetje Chinees beschuit en het gaat al wat beter. Dan komen we bij de tolweg, die gaan we meteen op, super weg, rijden tussen zwarte bergen, heel apart, en erg mooi, bergen zijn zo verschillend hè!! Daarna wordt het vlak, woestenij, je kan beter over woestijn spreken . In de verte zien we veel windmolens, hier is zoveel ruimte dat het niet eens storend is, en je hoort er ook niets van. We kunnen lekker doorrijden. In de verte zien we besneeuwde bergtoppen, met de zon erop heel mooi. We maken even ’n stop, eten meloen, drinken drink yoghurt , dan weer verder. Ik rij nog steeds, Jack heeft er even niet zoveel zin in, duidelijk nog niet de oude. Rond 15.00 uur komen we in Ha-Mi, op rotonde links is er ’n hotel, daar stoppen we, er is ’n grote truck parkeerplaats bij, dus dat komt best uit. Alleen, voor Chinezen is kamer Y200,-, voor toeristen is dat dubbel, n.l. Y400,-. Ad repareert de watertank, er moet ’n bint gelast worden. Dat is vrij snel gebeurt, daarna laten we water uit onze tank overlopen in hun tank,onze tank is namelijk ook weer beetje lek, mooi waardeloos. We eten in het restaurant van het hotel, was prima, kip/beef/lams/groente/thee voor Y170,- echt super hoor. Dan nog ’n ijsje aan de overkant, en daarna rust, even schrijven, koffie, pc. N42.51.613 E093.33.893. 834 meter. We staan in Ha-Mi Kumul, Xinjiang. Vandaag hebben we 41 gr gehad. pffff

Maandag 14 Juli, 393 km.

Heel vroeg bed uit, we staan om 5.00 uur op, truck inruimen, hotel uit checken, en om 6.00 uur vertrekken we. Lekker rustig op straat, en het is redelijk afgekoeld, we gaan zo vroeg want ze geven vandaag 50 gr op. We rijden door ’n maanlandschap, erg kaal, maar wel erg mooi. Hoge zwarte en soms licht bruine bergen, heel bijzonder. Na 2 uur rijden even ’n stop, en we wisselen van drivers, we gaan wat meer wisselen met elkaar. Rond 10.00 uur is het al 32 gr, dat beloofd wat, maar we zijn en blijven vroeg. De koperen ploert brandt op de trucks en hun begeleiders, ongenadig, het is hete droge lucht, de lucht uit de roosters verschroeien haast je benen. Het landschap is dor, geen struik of dier te zien, we rijden op ’n 4-baansweg , bijna voor ons alleen, en is ’n prima weg. Bij de betaalpoorten staat politie en militairen, waarom? Er zijn de laatste tijd veel terroristische aanslagen, dat hopen ze voor te blijven.Rond 10.45 uur weer driver wissel, we gaan van hoogte aardig zakken, van 1700 meter naar -24 meter. We zien Moslim begraafplaatsen, alles van leem en klei/zand gemaakt, heel aparte bouwwerken met koepeltjes, alles in de kleuren van de woestijn. Na de volgende betaalpoorten waar we Y5,- (€0,60) moeten betalen, nog even ’n bespreking waar we gaan staan in Turpan, gaan we weer verder, en om 12.15 uur staan we bij het hotel in Turpan, we nemen 1 kamer in het hotel, dan zijn de parkeerplaatsen voor de trucks vrij. Kost dan wel Y700,- per nacht, incl ontbijt. Nu gaan Ad en Jan erin. We zetten de luifel op, en houden verder ons gemak. De temperatuur gaat naar de 50 gr, dus je MOET ook je gemak houden. Ik maak nog even de cabine schoon, en ga dan schrijven voor de website enz. De anderen liggen onder de bomen te slapen. Later drinken we soep, altijd goed om wat zouten en mineralen binnen te krijgen. Later gaan we lopen naar het centrum van Turpan, dat ligt om de hoek, en eten in ’n Oeigoeren restaurant, werkelijk heel lekker. Kip, beef, Griekse salat, echt super. Heel mooi restaurant ook. Dan gaan we naar de trucks, en gaan een voor een douchen in het hotel. Dan nog even naar het dorp samen met Gerrit voor ’n biertje, maar ben er eigenlijk te moe voor. Ben na half uurtje weer bij de truck,en ga meteen op bed liggen, nou, het lijkt wel ’n braadpannetje, wat is dat bed warm zeg!! Daar blijf ik de hele nacht last van houden. Spijtig genoeg. N42.56.582 E089.11.423 in Turpan op 20 meter hoogte.

Dinsdag 15 Juli, 0 km.

Vannacht zeer slecht geslapen, in hotel voor Jan en Ad was het geen probleem, maar voor diegenen die in de truck sliepen was het iets heel anders. Dikwijls wakker, en paar keer naar buiten om proberen af te koelen, vanmorgen om 6.30 uur was het nog 32 gr. en windstil.Rond 8.30 uur er toch uit gegaan, ontbijten buiten, hoe kan het ook anders, en daarna douchen, is ook weer lekker. Daarna de hele dag ons gemak gehouden,we houden echt ’n rustdag, het was weer loeiheet, rond de 45 gr, veel aan internet gezeten, en wat lezen.Turpan is altijd erg heet, het ligt laag,dus de warmte blijft. Later op de avond even op ’n terrasje wat gegeten, en dan weer verder aan de website. Drinken nog koffie, daarna douchen, en proberen weer wat te slapen vannacht. Morgen 6.00 uur eruit, want 8.00 uur willen we weer rijden.

Woensdag 16 Juli, 367 km.

Gisteravond ben ik lekker op ’n ligstoel buiten gaan liggen, het was binnen veel te warm, en het beviel me nog best ook. Jack probeerde het ook, maar die ging om 0.30 uur toch naar binnen. Werd ‘s-nachts rond 3.00 uur wel even wakker van ’n vrouw die ’n mantra aan het zingen was, ze liep de hele tijd heen en weer langs het water aan de andere kant van de heg, toen liep er ineens ’n kat langs me heen, en ging ’n eindje verder liggen. Ben toen weer verder gaan slapen. Om 5.30 uur zijn we opgestaan, en na ontbijt buiten met Jack en Gerrit, de anderen, Jan en Ad zaten in het hotel, daarna opruimen, en om 8.00 uur rijden we weg uit ’n heet, nu al 33 gr, Turpan. We gaan verder via de tolweg, eerst is het vlak, dan krijgen we prachtige bergen, heel kaal en dor, en vooral, omdat we hoger gaan is het ook heel verkoelend. Temperatuur gaat naar de 23 gr, kunnen we veel beter tegen. We wisselen weer diverse malen van chauffeur, rond 13.00 uur maken we reststop, we eten meloen,tomaat, het moet ook echt op, met deze temperaturen gaat het heel snel van je af. Dan rijden we door de bergen de stad Korla binnen. Gids Benny zet ons eerst op het industrieterrein van de stad neer, maar daar willen we niet staan, het ziet er gewoon niet uit, hij gaat bellen voor ’n parking bij ’n hotel, en dat gaat beter, we rijden naar hotel Kancheng in Korla, we staan midden in de stad op ’n kruising, maar dat is veel beter, ondanks de drukte.We betalen Y200,- voor parking, hebben er WiFi en kunnen gebruik maken van wc, en het is ’n stuk aangenamer dan in Turpan. We eten wat verderop in ’n klein restaurantje, Chinees uiteraard, heel goed , en voor maar Y105,-. Daarna lopen we naar ’n grote supermarkt, even inkopen doen, boter, brood, fruit, enz. Dat brengen we naar de truck, en drinken daar ook ’n lekker Hollands bakkie koffie. Tijdens de koffie vertelt Gerrit ons dat hij terug gaat naar Nederland. Het is gewoon heel jammer dat dit gebeurt. Daarna ga ik nog wat schrijven, en we praten nog wat na over de dag en het vertrek van Gerrit. Rond 23.00 uur is de dag weer over. N41.46.191 E086.09.406 op 923 mtr, Korla,Xinjiang

Donderdag 17 Juli,248 km.

Om 7.00 uur wakker geklopt door Gerrit. Het zou de laatste keer zijn op deze reis dat hij dat deed.Eerst even wassen in hotel, daarna ontbijt in de oplegger bij Ad. Er word niet veel gepraat tijdens het eten, en dat is begrijpelijk.Na het ontbijt gaat gids Benny de vluchten regelen voor Gerrit, die gaat even ’n koffer kopen, daarna z’n spullen erin, en om 12.15 uur stapt Gerrit in ’n taxi op weg naar het vliegveld van Korla, en vliegt via Shanghai terug met Malaysian airways terug naar Schiphol.Wij vertrekken om 12.15 uur vanuit Korla.Al snel zitten we weer op de snelweg, we rijden door ’n dor en woestijnachtig landschap, het is somber weer,eigenlijk niet zoveel aan. Wat later komen er aan weerszijden bergen en dat breekt ’n beetje. Rond 14.00 uur stoppen we even, eten meloen, en dan weer verder. We komen bij Point Zero, dat ligt aan ’n weg die verboden is voor trucks, we maken foto’s van het kunstwerk, en weer terug, verderop nemen we ’n weg die wel is toegestaan voor trucks, en dan duiken we de Takalamanga dessert in, hier rijden we morgen ook de hele dag nog in. Om 18.00 uur stoppen we bij ’n soort van camping, het is de ingang van ’n heel groot natuurreservaat, zo’n 100 vierkante km, we staan er op grint, dus prima. We mogen er staan voor Y90,-. Ad komt er nog even vast te staan op vers gestort grint, maar met behulp van zwaar materieel, de Volvo, is hij er alweer gauw uit. We eten buiten Hollandse pot, aardappels, bonen, gehakt, yoghurt, en koffie toe. Daarna hebben we het nog over de afgelopen dag, we zijn het er over eens, dit was geen dag met ’n lintje!! N41.15.033 E084.12.466 op 937 meter, Luntai, Xinjiang.

Vrijdag 18 juli, 498 km.

Vannacht heeft het geregend, en dat in de dessert!! Verwacht je niet. We staan weer vroeg op, we ontbijten buiten, en om 8.00 uur is het starten en rijden maar weer. Na 170 km wisselen we van driver. Het landschap is glooiend, langs de weg is door de hele woestijn bossage, er liggen ook waterleidingen, die zorgen dat er water bij de struiken komt, wat ’n systeem. Maar doordat die bossage er staan, komt er weinig of geen zand op de weg, en dat is de opzet,van de andere kant, je kan nu niet de woestijn in kijken. het is de hele dag bewolkt, geloof dat we ontzettend geluk hebben, als je hier met 40 gr doorheen gaat, ben je ook gebraden. Soms regent het zelfs, goed voor het stof. hihihi. Na 355 km hebben we weer ’n stop, we eten soep, en na 0.45 min. weer verder, de verplichte pauze van ’n trucker. Weer verder, weer regen, de trucks gaan er niet uitzien, overal nat zand. De duinen worden hoger, soms liggen er nu hopen zand op de weg, maar we gaan door. Dan wordt het ineens weer groener, de overgang is dikwijls heel snel. Er stromen weer watertjes, we zien koeien, geiten, en daarna nog meer water, het wordt ’n rivier. Er staat ’n pick-up met in z’n bak ’n kameel, op z’n knieën , vastgebonden. Dan om 15.30 uur rijden we Minfeng binnen. Rijden vlot naar het hotel waar we kunnen staan, het is geen rijke stad, dat zie je zo. Echt rommelig met al die winkeltjes en hun puinhoop voor hun zaakjes, alles is Moslim, dat zie je duidelijk aan de mensen, mannen met kapjes, vrouwen alles in het lang, en hoofddoekjes. Geen probleem hoor.We kunnen achter het hotel staan, lekker rustig, betalen Y100,- voor de parking. En ze hebben zelfs WiFi, hoewel dat slecht werkt. Dan gaan we eten in ’n restaurantje, het was weer even zoeken ivm de ramadan, maar dan hebben we ’n zaakje, we hebben er ’n aparte kamer, zodat niemand ons kan zien. We eten er voor Y85,- en het is er best goed te noemen. Dan terug naar de trucks, en koffie toe.    N37.03.912 E082.41.528 op 1414 meter. Minfeng

Zaterdag 19 Juli, 294 km.

We zijn voor ons doen wat laat op, 7.00 uur, maar we komen steeds westelijker, en dus is het ‘s-morgens langer donker. Maar we hebben tijd. Vannacht heeft het weer geregend, maar nu droog en aangename temperatuur van 20 gr. We eten buiten.Rond 9.00 uur vertrekt de karavaan weer, we rijden de arme stad Minfeng uit, het is ’n vlakke weg, en buiten de stad begint het zand weer. Links van ons zien we de “Kulun”, berg van ruim 6500 meter, en eeuwige sneeuw op de top. Daarachter ligt het Himalaya gebergte.Verder gaat het door de woestijn. Dan is er ’n ongeluk gebeurt, ’n truck is frontaal op ’n lage brug geknald, z’n vooras ligt er nog, de cabine en de oplegger zijn er overheen geschoten, zag er niet uit. Om 10.15 uur komen we bij ’n politiepost, controle, paspoorten werden gecheckt, politie wilden met ons op de foto, en dan konden we door. De uitlaat van de DAF was weer losgegaan, die hebben we langs de kant bij de politiepost weer even vastgezet met spanband en ketting. Er was ’n wc bij die post, ’n huisje met gaten in de grond, je kon er met z’n drieën naast elkaar zitten(hebben we niet uitgeprobeerd), zonder deuren, het wc-meisje was net geweest, zag er “proper” uit!! Hahah, maar als je nodig moet!! Om 11.05 uur weer verder,door de woestijn. Rond 13.00 uur is er ’n oase in de woestijn, er staan wat huisjes, en ook wat winkeltjes. We stoppen ervoor, eten soep, en we kopen brood vers uit de oven, echt heerlijk. Zijn van die ronde Turkse broden. Lekker bij de soep. Dan weer verder, het blijft zand, zand, zand. Om 15.30 uur komen we in Hotan, het is er erg druk, weer met die driewielers, je moet donders oppassen, ze steken zo over. Eerst willen we naar parking bij hotel midden in de stad, maar doordat er ’n bazaar is, komen we er niet doorheen. We besluiten om te draaien, en naar ’n ander hotel te gaan. Daar kunnen we achter het hotel met afgesloten hek staan, we hebben er ’n kamer voor Y 360,- incl parking 2 trucks. Alleen parkeren zou Y200,- zijn, nou, daar hoef je niet lang over na te denken. We eten in ’n restaurantje aan de overkant, voor Y136,-, en weer lekker, alhoewel we het Chinese eten wel ’n beetje zat worden. Daarna weer koffie, en we houden verder ons gemak, wat schrijven en lezen. We zijn alle dagen bezig, en dat ga je op den duur wel merken. Zeker ook met de warmte, en ik verwacht de komende maanden nog heel wat hoge temperaturen, dus rustig aan.Krachten sparen N37.06.018 E079.54.678 op 1399 meter. Hotan, Xinjiang.

Vlaggen van alle landen waar we door heen komen.

30 gedachten over “11e week

1. Beste mensen fantasties wat jullie presteren,ik wilde dat ik er bij was geweest.
    Ik ben namelijk een oud int chauffeur geweest en altijd nog wel geinterreseerd in het wel en wee van de truckers.
    Ga zo door ik volg het met veel interesse.
    Goede reis verder met de terug reis.

Groeten van Hennie v d Ham

2. Leo wat heb ik weer heerlijk genoten van je reis verhaal . ga zo ff kijken op Maps hoe jullie zijn gereden . blijf vooral door gaan met schrijven hoor als het mogelijk is .
    groetjes aan iedereen en wacht op de volgen de nw brief groeten Jan van Pelt

3. Hé Oldtimertroters: Ik begrijp dat het flink warm is bij jullie,maar genieten volop van de omgeving en de reis. Maar waarom zijn jullie niet oven Bisket gegaan.Dat was toch de bedoeling,maar goed dat hoor ik nog wel. Verder een goede reis en geniet er van ik volg
    wel .Groeten Simon Laan.

4. Hallo Grobetrotters,
    Gisteren Kees zijn verjaardag gevierd bij de familie Visser en een leuke zanger ingehuurd.
    Het was 35 graden, voor hier ontzettend heet en benauwd maar we mogen niet klagen
    want ik las dat het bij jullie nog veel warmer is.
    Nou Nun wij wensen jullie nog een hele goede reis en wij kijken uit naar de
    nieuwe foto’s want dat is al weer even geleden.
    Groeten van Kees en Map

5. goedenavond heren trotters gisteren de nieuws brief binnen gehad vond het weer heel goed geschreven . heeft er weer van genoten enkel jammer dat die uitlaad telkens los gaat maar ja dan doe je hem weer provisorisch maken maar als je straks weer in de bewoonde wereld bent komt dat best goed . maar dat duurt dan nog wel ff hoor groeten jan

6. Beste Trotters,

Wat maken jullie toch een hele hoop dingen mee. Ik lees met heel veel plezier de reisverslagen van Leo. Ik denk ook dat jullie wel genieten van deze reis. Vandaag de 24 ste juli, dus gaan jullie China uit. Ik wens jullie en veilige reis toe komende weken. Geniet ervan en ik lees de verhalen wel en zie de mooie foto’s!! Succes heren.

7. May I just say what a comfort to find someone who genuinely understands what they are talking about online.
    You certainly realize how to bring an issue to
    light and make it important. More people have to read this and understand
    this side of the story. I can’t believe you are not more popular because
    you surely have the gift.

8. Right here is the perfect site for anybody who hopes to understand this topic.
    You realize so much its almost hard to argue with you (not that I actually will need to…HaHa).
    You certainly put a fresh spin on a topic that has been written about for ages.

Great stuff, just excellent!

9. This is very interesting, You’re a very skilled blogger. I have joined your feed and
    look forward to seeking more of your great post.
    Also, I’ve shared your web site in my social networks!

10. I’ve been browsing online more than 3 hours as of late,
    but I never found any fascinating article like yours.
    It is pretty worth sufficient for me. In my opinion, if all webmasters and bloggers made just
    right content material as you did, the web will probably be a lot more useful than ever before.

11. I think what you posted was actually very logical.
    But, what about this? what if you composed a
    catchier post title? I am not saying your information is not solid, however suppose
    you added a title that makes people desire more? I mean 11e week |
    Oldtimertrotters is a little plain. You could glance at Yahoo’s home
    page and watch how they create news headlines to grab viewers to open the links.
    You might try adding a video or a related picture or two to grab
    readers excited about everything’ve written. Just my opinion, it might bring
    your posts a little bit more interesting.

12. This is the perfect blog for anybody who wishes to find out about this topic.

You know so much its almost tough to argue with you (not that I really would want to…HaHa).
    You definitely put a fresh spin on a topic that’s been discussed for decades.
    Excellent stuff, just wonderful!

13. I really like your blog.. very nice colors & theme. Did you create this website yourself or did you hire someone to do it for you?

Plz answer back as I’m looking to create my own blog and would
    like to know where u got this from. many thanks